۳۲۰۳
۱۲۱۲
۱۳۹۸/۱۲/۴
تعامل حکومت صفویه با اقلیت های دینی و مذهبی

تعامل حکومت صفویه با اقلیت های دینی و مذهبی

پدیدآور: حسن احمدیان دلاویز ناشر: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفیتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: قمتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 1-462-429-600-978

خلاصه

این کتاب در پنج فصل و یک خاتمه به همراه فصلی در کلیات تنظیم شده است. تبیین همکاری و تعامل مثبت و سازنده ی حکومت صفویه با اقلیت های دینی ارامنه، یهودیان، زرتشتیان و هندوها و اقلیت مذهبی یعنی اهل سنت، هدف اصلی مؤلف بوده و مباحثی مانند: تعامل اجتماعی، فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی بررسی شده است. همچنین مناطق مختلف جغرافیایی که سکونتگاه این اقلیت ها بوده، مورد شناسایی قرار گرفته است. در فصل پایانی نیز به آسیب ها و پیامدهای این تعامل اشاره شده است.

معرفی کتاب

تاریخ حیات بشر از ابتدا با ادیان و فرقه های متنوعی آمیخته بوده و بشر در هیچ دوره ای از حیاتش در لاقیدی مطلق نمی زیسته است. تاریخ وجود انسان بر زمین با وجود یک پیامبر آغاز شده و هیچ گاه زمین خالی از حجت نبوده است. بنابراین، هرگز زمین خالی از یک دین نبوده و چنین دوره ای را به خود ندیده است. بر همین اساس، گرایش مردم به ادیان نیز به یک سبک نبوده و ادیان مختلف پیروان خاص خود را داشته اند و همه در کنار یکدیگر زندگی می کرده اند. اما چه بسیار ستیزها و منازعات که بر سر دفاع از یک دین یا جنگ میان پیروان ادیان وجود داشته؛ تا جایی که خونین ترین جنگ های تاریخ میان پیروان ادیان اتفاق افتاده است و در این میان، برخی دولت ها و حکومت ها اندیشه ی تعاملی داشته و با ادیان و فرق مختلف سرسازگاری داشته اند و چه بسا دولت ها که پیروان ادیان دیگر را میان خویش برنتافته اند. در این بین، اسلام دینی تعاملی است و رویه حکومت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله نیز نشان دهنده ی همین ماجراست. وجود مقدس نبی اکرم صل الله علیه و آله از ابتدای بعثت خویش اساس کار را بر دعوت و گفت و گو با ادیان و اقوام مختلف قرار داده و در دوران هجرت، با یهود و نصارا پیمان های متعدد بست. از این رو گفت و گو و تعامل اولین گزینه ی اسلام بود و جنگ و جهاد با محاربان، تنها زمانی اتفاق می افتاد که پیمان محکم را نقض می کردند و تعامل مثبت را بر نمی تافتند. در زمان ائمه ی معصومین علیهم السلام نیز که فرق اسلامی در حال شکل گیری و گسترش بود، جلوه های ارتباطی با فرق گوناگون، به ویژه در دوره ی امامان صادقین علیهما السلام که کرسی های درس و مناظره به نحو گسترده شکل گرفته بود، مشهود بوده است و این الگو می باید در جهت صدور اسلام به جهان و معرفی ابعاد این دین در عملکرد دولت ها محسوس باشد. دولت صفویان به عنوان یک حکومت شیعی با فرق و ادیان مختلفی سروکار داشته و در خصوص نحوه ی تعاملش با ادیان، اندیشه ها و رویکردهای مختلفی مطرح است.

پژوهش در زمینه ی تعامل حکومت های شیعی با پیروان سایر ادیان و مذاهب، پیشینه ای به درازای عمر دولت های اسلامی دارد. نظر به سیره و عملکرد دولت های اسلامی اهل تعامل در جهان اسلام، شناخت شیوه های تعامل حکومت های اسلامی در عرصه های مختلف در قالب پژوهش های تاریخی با رویکرد ارائه ی راهکارهای مناسب برای ایجاد وحدت و تقریب بین مذاهب، مورد توجه کاوشگران تاریخ اسلامی قرار گرفته است. در پرتو پیروزی شکوهمند اسلامی ایران و جامه ی عمل پوشاندن به منویات امام و رهبری، عرصه ای شگرف برای شناخت اسلام واقعی به جهان بشریت و زمینه ای برای تعامل حکومت های شیعه جعفری با دیگر مذاهب اسلامی فراهم گردید. نهادهای علمی و تحقیقاتی، از جمله جامعة المصطفی صل الله علیه و آله العالمیة، تمام تلاش و همت خود را در جهت استفاده از این ظرفیت عظیم به کار گرفته و زمینه های لازم برای گسترش و معرفی تعامل دول شیعی و سنی در سطح بین الملل و جهان اسلام را فراهم ساخته است. در این کتاب نیز با استناد به متون تاریخی و سیره و بهره گیری از منابع معتبر و اصیل اسلامی، تعامل صفویه در دوره ی حکومتشان تحلیل و بررسی شده است. اثر حاضر در صدد ارائه ی تصویری روشن از تعامل حکومت صفویه با اقلیت های مذهبی و دینی مورد نظر است. نویسنده ضمن بررسی اجمالی تعامل و محورهای آن در سنت اهل بیت علیهم السلام، مبانی تعامل صفویه، زمینه های تعامل مثبت صفویه، تعامل علمی - فرهنگی، تعامل سیاسی - اجتماعی، تعامل اقتصادی صفویه با اقلیت های مذهبی و دینی و پیامدهای مثبت آن و در نهایت، پیامدها و آسیب شناسی تعامل این دولت با اقلیت های مذکور را مورد پژوهش و واکاوی دقیق قرار داده است.

فهرست اهم مطالب این کتاب:

کلیات تحقیق

1- مباحث مقدماتی

گفتار اول: نگاهی گذرا به حکومت صفویه

گفتار دوم: مبانی مشترک تعامل با اقلیت های دینی و مذهبی

گفتار سوم: پیشینه ی تعامل در سیره ی حضرات معصومان علیهم السلام

گفتار چهارم: علل و انگیزه های تعامل حکومت صفویه با اقلیت های دینی و مذهبی

2- تعامل فرهنگی - اجتماعی صفویه با اقلیت های دینی و مذهبی

گفتار اول:  تعامل فرهنگی - اجتماعی صفویه با اقلیت های دینی

گفتار دوم: تعامل فرهنگی - اجتماعی صفویه با هل سنت

3- تعامل اقتصادی صفویه با اقلیت های دینی و مذهبی

گفتار اول: تعامل اقتصادی حکومت صفویه با اقلیت های دینی

گفتار دوم: تعامل اقتصادی حکومت صفویه با اقلیت های مذهبی

4- تعامل سیاسی صفویه با اقلیت های دینی و مذهبی

5- پیامدها و آسیب شناسی تعامل حکومت صفویه با اقلیت ها

گفتار اول: پیامدها و نتایج تعامل حکومت صفویه با اقلیت ها

گفتار دوم: آسیب شناسی تعامل حکومت صفویه با اقلیت ها

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

زبان و اندیشه در جهان اسلام

زبان و اندیشه در جهان اسلام

محمود محمدعلی

اثر پیش رو تلاش شایسته ای در زمینۀ روایت زبان عربی به عنوان زبان تفکر قدیم ماست. روایتی که چون قوام