۲۵۳۶
۱۰۰۲
۱۳۹۹/۶/۱۷
تاریخ جنگ در متون مقدس اسلام و مسیحیت

تاریخ جنگ در متون مقدس اسلام و مسیحیت

پدیدآور: گروه نویسندگان ناشر: مؤسسه بوستان کتابتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: قمتیراژ: ۵۰۰نسخه

خلاصه

بشر همواره گرفتار جنگ و کشمکش و خون ریزی بوده است. متون مقدس و تاریخ ادیان نیز راوی جنگ ها و کشمکش های فراوانی بوده اند. گاهی پیروان ادیان به فرمان خداوند شیپور جنگ را نواخته و گاهی نیز در مقابل دشمنان دفاع کرده اند. امروزه پرسش های زیادی درباره ی این جنگ ها، خاصه جنگ های صدر اسلام در مقایسه با مسیحیت مطرح می شود که انفعال در برابر آن ها، نتیجه ای جز خشن جلوه دادن چهره ی اسلام ندارد.پاسخ گویی مستدل و مستند به این شبهات و پرسش ها، انگیزه ی اصلی نگارش این کتاب بوده است؛ چرا که ارائه ی آمار دقیق از نقش تاریخی ادیان در ایجاد خشونت یا رفع آن، فرصت را از نابخردان سیاه نما می گیرد و چهره ی رحمانی ادیان، خاصه دین اسلام را فراروی بشریت قرار می دهد.

معرفی کتاب

بشریت تاریخ خود را با جنگ بین هابیل و قابیل آغاز کرد و با جنگ های هولناک آخرالزمان به پایان خواهد رساند. بشریت در تاریخ همواره گرفتار جنگ و کشمکش و خونریزی بوده است. متون مقدس و تاریخ ادیان نیز روایتگر جنگ ها و خونریزی های فراوان هستند. گاهی پیروان ادیان به فرمان خداوند شیپور جنگ را می نواختند و گاهی نیز به فرمان خدا در مقابل دشمنان دفاع می کردند و اجازه نمی دادند مهاجمان امنیت آن ها را تهدید کنند، گاهی این جنگ ها به فرمان مستقیم خداوند یا پیامبران خدا آغاز می شد و گاهی نیز بزرگان دینی با سوء استفاده از اعتماد پیروان، آنان را برای جنگ تشویق و ترغیب می کردند.

هنگامی که مناظرات و گفت و گوهای بین مدافعان اسلام و مسیحیت را مرور می کنیم متوجه می شویم که سؤالات زیادی درباره ی جنگ های صدر اسلام و همچنین جنگ های تاریخ مسلمانان در ذهن شبانان مسیحی و همچنین سؤالات زیادی از جنگ های کتاب مقدس و جنگ های تاریخ مسیحیت در ذهن مدافعان مسلمان وجود دارد. آنچه موجب رنجش می شود این است که شناخت کافی ای از تاریخ جنگ ها، میزان تلفات و خسارات، علل وقوع جنگ های تاریخی و میزان اخلاق مدارانه بودن یا نبودن جنگ های اسلام و مسیحیت وجود ندارد. نبود چنین اطلاعاتی منجر به اتهام زنی های بی اساس به یکدیگر می شود. بسیاری از افراد بدون بررسی دقیق تاریخی به برخی از ادیان اتهام خشونت طلبی می زنند و یا آماری بدون سند از جنگ های منتسب به ادیان ارائه می کنند. رسانه ها نیز با ایجاد جو روانی، سعی در سیاه نمایی چهره ی برخی از ادیان کرده اند. این در حالی است که اگر آمار دقیق از نقش تاریخی ادیان در ایجاد خشونت یا رفع آن به دست می آمد، فرصت برای کسانی که می خواهند با ارائه ی آمارهای غلط درباره ی برخی از ادیان سیاه نمایی کنند، به وجود نمی آمد.

تاکنون تلاش مورخان بیشتر در جهت ثبت و تحلیل جزئیات جنگ ها بوده و الاهیدانان نیز اخلاقیات و مسائل حقوقی و فقهی جنگ ها را بررسی می کرده اند و کمتر کسی از بین محققان با ارائه ی آمار کلی از جنگ های مقدس در متون مقدس ادیان و جنگ های ذکر شده در تاریخ مکتوب بشر پرداخته است. به سبب وجود همین خلأ تصمیم به نگارش متنی مستند، تحقیقی و بی طرفانه از جنگ های تاریخ اسلام و مسیحیت گرفته شد تا ضمن ارائه ی گزارش مختصری از تمامی جنگ های مکتوب در متون مقدس اسلام و مسیحیت، نسبت به ارائه ی شناخت کافی به محققان مسلمان و مسیحی گامی بلند برداشته شود. 

مطالب در پنج فصل تهیه و تنظیم شده است:

فصل اول: جنگ های کتاب مقدس

فصل دوم: دیدگاه الاهیدانان درباره جنگ های کتاب مقدس

فصل سوم: جنگ و صلح در قرآن و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)

فصل چهارم: دیدگاه منتقدان نسبت به جنگ های صدر اسلام

فصل پنجم: مقایسه تحلیلی جنگ های اسلام ومسیحیت

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر