۳۶۷۱
۱۱۸۴
۱۴۰۰/۳/۲۰
دولت های علوی

دولت های علوی

پدیدآور: محرم اوچان- امید آتلی ناشر: علمی و فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: حسن صادقیان - یدالله بهجتیمکان چاپ: تهرانتعداد صفحات: ۵۸۸

خلاصه

موضوع کتاب، چنان که از عنوان آن نیز برمی آید، تاریخ دولت های علوی در ترکیه از عثمانی تا ترکیه ی امروزی است.

معرفی کتاب

در این کتاب شصت دولت معرفی شده است. معیار انتخاب نویسنده طرفداری و دلبستگی این دول به اهل بیت علیهم السلام بوده است. برخی از دولت های قابل نقد هستند که برخی از انتقادات ذکر شده است. دلایل نویسنده برای انتخاب نام «دولت های علوی» به این اثر بدین قرار است: نخست اینکه  این دولت ها از سوی  سیدها تأسیس شده اند؛ زیرا تمامی محافل، نسل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را علوی می نامند. بر اساس اسناد و منابع تاریخی مرتبط با هویت علویان آناتولی، علویان درآناتولی دولت تشکیل داده و نیز برخی از دولت ها دراین قلمرو به تأثیر از علویان امروزی آناتولی در صحنه ی تاریخ ظاهر شدند. علویان عرب خارج از آناتولی نیز دولت های خود را «علوی» معرفی کرده اند. به علاوه در این اثر، تمامی دولت های هواخواه اهل بیت (ع) که پیرو دوازده امام یا مذهب اسماعیلیه بودند گرد هم آورده شده است. دلایل دیگری هم می توان به موارد فوق افزود، اما به نظر می رسد همین اندازه جهت پاسخگویی به انتقادات کافی باشد.

موضوع کتاب، چنان که از عنوان آن نیز برمی آید، تاریخ دولت های علوی در ترکیه از عثمانی تا ترکیه ی امروزی است. اهمیت کتاب پیش رو بیش از هرچیز در جامعیت تاریخی و شمول گستره ی تنوعات و افتراقات میان دولت ها و دسته بندی مذهبی است؛ به گونه ای که می توان آن را دایرة المعارفی مختصر در موضوع مذکور دانست. نویسنده شصت دولت علوی را از عثمانی تا کنون، از علویان آناتولی تا علویان عرب، و سایر دولت ها ی دوستدار اهل بیت از فاطمیان و اسماعیلیه بر محور محبت و ارادت آنان به ائمه ی معصوم علیهم السلام گردآوری و بررسی کرده است. این کتاب به ویژه از نظر پرداختن به تنازعات میان عثمانی و صفویان در ایران برای خوانندگان ایرانی واجد اهمیت است.

دلیل اصلی انتخاب دولت های ذکر شده در این اثر، ابراز عشق و محبت آن ها به ائمه ی معصوم (ع) و تصدیق این امر از سوی مورخان است. در این اثر، به صورت ویژه به دولت های سیدی و دوازده امامی پرداخته شده است. با وجود تلاش های منافقین و برای اینکه واقعه ی کربلا دوباره تکرار نشود، خواستار وحدت و همدلی تمامی پیروان اهل بیت (ع) هستیم. ان شاء الله که این کتاب وسیله ای برای تحقق این خواسته باشد. مطالب در پنج بخش تهیه و تنظیم شده است:  

بخش اول: دولت های امام علی (ع) و امام حسن (ع)

بخش دوم: دولت های تأسیس شده به دست نوادگان امام حسن (ع)

بخش سوم: دولت های تأسیس شده به دست نوادگان امام حسین (ع)

بخش چهارم: دولت های شیعه ی دوازده امامی

بخش پنجم: دولت های اسماعیلی مذهب 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف