۴۶۰۰
۱۲۰۲
۱۴۰۰/۴/۲۰
سیری در داستان های کوتاه از نشریات طنز و فکاهی؛ سال های 1286 تا امروز

سیری در داستان های کوتاه از نشریات طنز و فکاهی؛ سال های 1286 تا امروز

پدیدآور: محمد رفیع ضیایی – غلامرضا کیانی رشید ناشر: مرواریدتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانشابک: 9-524-191-964-978

خلاصه

این کتاب نگاهی است به تاریخ انتشار نشریات طنز و فکاهی از سال های 1286 شمسی تاکنون که در پی آن گزیده ای از داستان های کوتاه از این نشریات نیز آورده شده است.

معرفی کتاب

تاکنون قریب به 250 نشریه، در قالب روزنامه، هفتگی، ماهنامه و یا سالنامه به صورت فکاهی و بعضا طنز، در ایران منتشر شده، عمده محتویات آن ها را به طورکلی می توان به دو قسمت نوشتاری و تصویری تقسیم کرد. بخش تصویری شامل کاریکاتور، کارتون و طرح های هجایی و کلیشه های تزیینی و بعضا عکس بوده که چگونگی جزئیات آن مورد بحث این کتاب نیست، گرچه به خالقان این گونه آثار نیز در این کتاب اشاره شده است. اما قمست دوم یعنی بخش نوشتاری نشریان طنز و فکاهی در ایران را می توان به زیرمجموعه های «نظم و نثر» تقسیم کرد. نظم و یا شعر، در هر قالبی که باشد نیز مورد بحث این کتاب نیست. آنچه می ماند قسمت های نوشتاری به نثر در نشریات طنز و فکاهی است که به طور کلی تحت عنوان مطالب نوشتاری غیرشعری و در قالب های مختلفی ارائه شده است. به طور کلی این مطالب را می توان در گونه های «داستان کوتاه، داستان واره، مطالب کوتاه، لطیفه ها، نکته ها و ...» تقسیم بندی کرد. نوشته های بسیارکوتاهی که می تواند در قالب یک سطر در کی ستون کوچک و در مجموعه ای از پنج تا ده کلمه بیاید ممکن است یک « نکته ی کوتاه» فکاهی یا طنز باشد. لطیفه نیز می تواند در دو یا چند سطر بیان می شود و تنها تفاوت آن با نکته های نوشتاری قالب داستانی آن هاست، یعنی لطیفه ها هم در اصل حکایت های کوتاهی هستند که در قالب چند سطر تعریف می شوند. مطالب کوتاه در نشریات طنز و فکاهی ،قالب بیانی لطیفه را ندارد، یعنی نوعی روایت منسجم مانند یک حکایت نیست. علت ذکرداستان کوتاه و یا داستان واره ها، این است که بسیاری از این نمونه ها، قالب کامل یک داستان کوتاه را ندارد و بین یک مطلب کوتاه و یک داستان کوتاه در نوسان است. بنابراین آنچه مورد نظر نویسندگان این اثر بوده، به دست دادن اسنادی است تحت عنوان «داستان های کوتاه در نشریات طنز و فکاهی».

مطالب در سه فصل ارائه گردیده است:   

فصل اول: مقدمه ای بر نشریات طنز و فکاهی – در این فصل، لیست تقریبا کاملی از نشریات طنز و فکاهی از آغاز تاکنون آمده و طبعا در یک برداشت دقیق تر باید تمامی این مجموعه ها بررسی شود و انتخاب صورت گیرد.

فصل دوم: نشریات تأثیرگذار فکاهی، انتقادی

فصل سوم: داستان های کوتاه از نویسندگان نشریات طنز و فکاهی 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر