۴۳۸۶
۰
۱۴۰۰/۶/۸
روسیه پس از فروپاشی شوروی؛ مردم جامعه اصلاحات

روسیه پس از فروپاشی شوروی؛ مردم جامعه اصلاحات

پدیدآور: پیوتر دوتکیویچ و ... ناشر: نگارستان اندیشهتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مترجم: محسن شجاعیمکان چاپ: تهرانشابک: 5-28-6607-622-978تعداد صفحات: ۴۶۸

خلاصه

در این کتاب که مستقیما از متن روسی ترجمه شده، از سیزده زاویه ی گوناگون به روسیه پرداخته است. در دوره ای از سال های پایانی اتحاد جماهیر شوروی تا سنوات اخیر. کتاب حاضر، دوران فروپاشی و سال های پس از آن را از نگاه مردم عادی نشان می دهد.

معرفی کتاب

این کتاب که مستقیما از متن روسی ترجمه شده، از سیزده زاویه ی گوناگون به روسیه پرداخته است. در دوره ای از سال های پایانی اتحاد جماهیر شوروی تا سنوات اخیر. خواننده با مطالعه ی این سیزده نگاه که هریک از آن ها را نویسنده یا نویسندگان جداگانه ای در یک فصل شرح و بسط داده اند، پاسخ پرسش های گوناگونی را درباره ی چرایی دگرگونی های خیره کننده در پایان سده ی گذشته و آغاز سده ی میلادی جاری در این کشور پهناور، خواهد یافت. آمارها و نتایج نظرسنجی های پرشمار و متنوع و دستاورد سنجش های جامعه شناختی که در قالب جدول ها و نمودارهای گویایی نشان داده شده اند، به نظرات مطرح شده در کتاب عینیت ویژه ای بخشیده است. تفاوت اصلی این کتاب با پژوهش ها و نوشته های مشابه، دراین است که در کتاب حاضر، دوران فروپاشی و سال های پس از آن را از نگاه مردم عادی نشان می دهد. در حالی که اغلب مطالب سنتی نوشته شده درباره ی این موضوع عمدتا توجه خود را بر نخبگان جامعه و رویدادهای پایتخت متمرکز می سازند. اما نویسندگان این کتاب با مصاحبه ها، خاطرات، نظرسنجی افکار عمومی و آن دسته از مقالات مطبوعات و اسنادی که یک جامعه ی چند مذهبی و چند قومی را به تصویر می کشند، خواننده با با تحولات اقتصادی و اجتماعی در زندگی جامعه ی روسیه آشنا می سازند و تاثیر این تحولات را بر زندگی مردم عادی درمناطق گوناگون و بر شکل گیری افکار عمومی نشان می دهند. این کتاب پویایی پنهان تحول جامعه ی روسیه، ساز و کارهای رسمی و غیر رسمی و قواعد حاکم بر رابطه ی دو سویه میان حکومت و شهروندان را نشان می دهد و این نکته را توضیح می دهد که چرا و برای چه میلیون ها روسیه ای، با وجود دشواری ها، از عهده ی پیامدهای این تحولات برآمدند و توانستند یکپارچگی و ثبات کشوررا حفظ کنند. 

 این کتاب جنگی است از نوشته های شماری از کارشناسان مسائل روسیه که هرچند اهل همین کشورهستند، اما بیش تر آن ها یا در کشورهای غربی کار و زندگی خود را پیش می برند و یا با مراکز پژوهشی غرب همکاری های نزدیکی دارند. از سوی دیگر در بیش تر فصل های کتاب که هریک از آن ها را نویسنده یا نوسندگان جداگانه ای نوشته اند، داده ها، آمار و اطلاعاتی ارائه می شود که پشتوانه ی محکمی برای اظهارات نویسندگان است.

مطالب در سیزده فصل تنظیم گردیده است:

فصل ا: پیوتردوتکیویچ

فصل 2: باریس کاپوستین

فصل 3: ولادیمیر پاپوف، پیوتردوتکیویچ

فصل 4: لیانید گریگوریف

فصل 5: ولادیمیر پاپوف

فصل 6: میخائیل گارشکوف

فصل 7: ناتالیا تیخونووا

فصل 8: والری فیودورف

فصل 9: یلی ینا شستوپال

فصل 10: گالینا گریبانووا

فصل 11: ناتالیا زوباریویچ

فصل 12: باریس میژویف

فصل 13: آندری مارگولین

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه بیشتر ...

مأموریت در مسکو: خاطرات نعمت اله ایزدی آخرین سفیر ایران در شوروی و اولین سفیر ایران در فدراسیون روسیه

مأموریت در مسکو: خاطرات نعمت اله ایزدی آخرین سفیر ایران در شوروی و اولین سفیر ایران در فدراسیون روسیه

نعمت اله ایزدی

کتاب پیش رو خاطرات دوران مأموریت نعمت اله ایزدی در اتحاد جماهیر شوروی و سپس فدراسیون روسیه است. او آ

کردستان سرخ

کردستان سرخ

نویسندگان

مجموعه حاضر با اشتمال بر چهار مقاله از چند صاحب نظر تلاشی است برای ارائه ی اطلاعاتی چند درباره کردها