۱۷۶۲
۴۵۱
۱۴۰۲/۱/۳۱
سیره نبوی در دولت اسلامی داعش

سیره نبوی در دولت اسلامی داعش

پدیدآور: فاطمه متوسلی ناشر: شیمبارتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰شابک: 9786009980277تعداد صفحات: ۳۶۹

خلاصه

نظر به ناآرامی‌ها و آشوب متاثر از حوادث سال‌های اخیر به ویژه در منطقه خاورمیانه، پژوهشگران بسیای در صدد برآمدند تا از زوایای مختلف، جریان موسوم به دولت اسلامی را مورد مداقه قرار دهند.

معرفی کتاب

طرح پیشگویی‌های آخرالزمانی، ادعای بازگشت به سیره و سنت پیامبر و خلف صالح ایشان، لزوم مقابله با بدعت‌ها، کفر و الحاد با استدلال به آیات، احادیث و روایات، در ادوار مختلف تاریخ به مراتب ابزاری جهت تکفیر و تفکیک حق و باطل از نگاه احزاب و گروه‌های متعدد بوده است. این عوامل انگیزشی، عموما برخاسته از باور به ظواهر آیات، همراه با گزینش روایات و راویان مورد وثوق برخی از نحله‌های اسلامی یا منسوب به اسلام، موجبات شورش علیه طاغوت زمان، جهاد با مرتدین و مشرکین به بهانه هدایت یا ریشه کرن کردن آنان و در نهایت تاسیس حکومت و خلافت اسلامی را فراهم نموده است.

نظر به ناآرامی‌ها و آشوب متاثر از حوادث سال‌های اخیر به ویژه در منطقه خاورمیانه، پژوهشگران بسیای در صدد برآمدند تا از زوایای مختلف، جریان موسوم به دولت اسلامی را مورد مداقه قرار داده، علل و عوامل مؤثر در پدیدار شدن کلیت این جریان، بینش و کنش عاملان آن، همچنین نحوه تقابل با آنها را از مجموع یافته‌های خویش استنتاج کرده و راهکارهایی ارائه دهند. به موجب این اصل، لیکن با محوریت استنادات و ارجاعات مکرر صاحب‌نظان این مجموعه به آیات و روایات تاریخ، از صد اسلام تا دوره‌های پسین، و بهره‌گیری از این ابزار به منظور توجیه و مشروعیت بخشی به افکار و افعال برآمده از آن، خاصه پس از اعلان احیاء «خلافت بر منهج نبوی» نگاشته پیش رو با عنوان «بازنمایی تاریخ اسلام از دیدگاه دولت اسلامی، مطالعه مورد دو نشریه دابق و رومیه» قصد دارد با استعانت از روش توصیفی و از ارکان آن مطالعه موردی، دو نشریه انگلیسی زبان دابق و رومیه را واکاوی و مستندات تاریخی لازم را جمع‌آوری کند.

از این درگاه به پرسش بنیادین این پژوهش یعنی عمده تمرکز عاملان دولت اسلامی در دوره‌های فراز و فرود، از اولین شماره دابق تا آخرین شماره رومیه، بر کدامین حوادث و ادوار تاریخی استوار بوده است؟ پاسخ داده خواهد شد.

حاصل آن که: هم‌زمان با تغییر در شیوه نظامی، تمرکز و تاکید کنش‌گران این گروه در گزینش روایات تاریخی به لحاظ موضوع و مقطع، به منظور بازنمایی تاریخ اسلام و موجّه و محق نمودن اقدامات خویش، خلیفه منتخب ضرورت بیعت و هجر به دار الاسلام، تعیین مرز ایمان و کفر، لزوم جهاد با مرتدّین و کفا، همچنین نحوه اداره دولت به ویژه شیوه اجرای حدود در اوج قدرت، تا غلبه احزاب و فرا رسید دوره‌های ضعف متغیر بوده است.

فهرست مطالب:

سرنبشت

پیشگفتار 

از زرقاوی تا خلافت اسلامی

نشریه دابق

نشریه رومیه

نتیجه گیری

فهرست مراجع

پیوست‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه

داعش حقیقی و حقیقت داعش

داعش حقیقی و حقیقت داعش

محمدحسن حبیبیان

مجموعه پیش رو، فعالیت ارزشمند تعدادی از محققان در قالب سه فصل و هجده گفتار یا مقاله است که به جنبه ه