۶۸۴
۲۷۱
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
سفرنامه پدرو تیشیرا به همراه ملوک هرمز و گزیده هایی از شاهان ایران

سفرنامه پدرو تیشیرا به همراه ملوک هرمز و گزیده هایی از شاهان ایران

پدیدآور: پدرو تیشیرا ناشر: نسیم بادگیرتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: محمد آقاجریمکان چاپ: بندرعباستیراژ: ۵۰۰شابک: 4-3-94361-622-978تعداد صفحات: ۳۸۴

خلاصه

آنچه پیش رو دارید ترجمه ی چند اثر به قلم پدرو تیشیرا، جهانگرد پرتغالی است که در واپسین سال های سده ی شانزدهم چند سالی را در ایران سپری کرد، فارسی را نیک یاد گرفت و گزیده ای از یکی از اسناد مهم تاریخ ایران یعنی شاهنامه ی تورانشاهی را به پرتغالی بازگرداند. این اثر گران سنگ همچنین در بردارنده ی اطلاعات ارزشمندی درباره ی حضور ایرانیان در جزیره های خلیج فارس و حتی کرانه های عربی آن و نیز سندی در رد ادعای آنان که منکر حضور دیرینه ی ایرانیان دراین نواحی هستند، می باشد.

معرفی کتاب

آنچه پیش رو دارید ترجمه ی چند اثر به قلم پدرو تیشیرا، جهانگرد پرتغالی است که در واپسین سال های سده ی شانزدهم چند سالی را در ایران سپری کرد، فارسی را نیک یاد گرفت و گزیده ای از یکی از اسناد مهم تاریخ ایران یعنی شاهنامه ی تورانشاهی را به پرتغالی بازگرداند. سندی که اصل فارسی آن از میان رفته و همین امر، اهمیت ترجمه ی وی را صدچندان کرده است. این اثر گران سنگ در بردارنده ی اطلاعات ارزشمندی درباره ی حضور ایرانیان در جزیره های خلیج فارس و حتی کرانه های عربی آن و نیز سندی در رد ادعای آنان که منکر حضور دیرینه ی ایرانیان دراین نواحی هستند، می باشد. نام های نژاد کهن پارسی ملوک هرمز، سروده های پارسی ایشان، جاینام های پارسی و از  همه مهم تر شاهنامه ی پارسی زبان آنان، که نامی بسیار آشنا و گوش نواز دارد، همگی بر حضور دیرینه ی ایرانیان در هر دو کرانه ی خلیج فارس گواهی می دهد. هرچند که ادامه ی این اثر، شرح دردناکی است از دست اندازی بیگانگانی که از آن سوی دنیا، تاثیرات ویرانگری بر جنوب ایران بر جای گذاشتند به طوری که حتی ریشه کن نمودن آنان نیز نتوانست اوضاع را به روال پیشین بازگرداند.

ترجمه ی دیگری از شاهنامه ی تورانشاهی وجود دارد که به قلم گاسپار دا کروز نوشته شده اما بسیار خلاصه تر از ترجمه ی تیشیرا است ولی با این حال مترجمان انگلیسی آن را در انتهای این اثر آورده اند.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه

شاه، انقلاب اسلامی و ایالات متحده

شاه، انقلاب اسلامی و ایالات متحده

داریوش بایندر

کتاب حاضر ترسیم گر فضای ایران در دهه ی 1350 است و شرح می دهد که چگونه به سبب مجموعه ای از خطایای بنی