۱۱۴
۴۷
۱۴۰۳/۲/۴
موسیقی هزارساله؛ تاریخ جدید سنت های موسیقایی ایران

موسیقی هزارساله؛ تاریخ جدید سنت های موسیقایی ایران

پدیدآور: ان ایی. لوکاس ناشر: نشر مرکزتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: سهند سلطاندوستمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 8-531-213-964-978

خلاصه

این کتاب، که بازنویسی مهمی از تاریخ موسیقی ایرانی ارائه می دهد، نخستین اثری است که برداشت های موجود از تاریخ موسیقی خاورمیانه را با درک کنونی از تاریخ سیاسی این منطقه همسو می سازد.

معرفی کتاب

ان ایی. لوکاس دانشیار رشتۀ قوم موسیقی شناسی درگروه موسیقی کالج بوستون است که در آن جا در برنامۀ تدریس تمدن ها و جوامع اسلامی نیز مشارکت دارد. او را بابت فعالیت هایش در زمینۀ تاریخ نگاری موسیقی خاورمیانه می شناسند.

ان ایی. لوکاس در موسیقی هزارساله استدلال می کند که موسیقی ایرانی نه میراثی باستانی، بلکه پدیده ای مدرن است و پیوندی ناگسستنی با تلقیات متغیر از تاریخ ملی ایران داشته است. لوکاس به جای در نظر گرفتن یک تاریخ یگانه برای موسیقی ایرانی، دگرسانی و گسست فرهنگی را در گذر زمان نشان می دهد و از دو تلقی متفاوت از خلق موسیقی، در نسبت با هنجارهای موسیقایی پیشامدرن (نظام دوازده مقام) و مدرن (نظام ردیف دستگاهی)، پرده برمی دارد. این کتاب، که بازنویسی مهمی از تاریخ موسیقی ایرانی ارائه می دهد، نخستین اثری است که برداشت های موجود از تاریخ موسیقی خاورمیانه را با درک کنونی از تاریخ سیاسی این منطقه همسو می سازد. به گفتۀ جیمز گلوین، تاریخ نگار برجستۀ خاورمیانه، لوکاس تاریخ متعارف موسیقی ایرانی را زیر و زبر می کند و در این بازاندیشی، به دقیق ترین معنای کلمه، به درستی نشان می دهد که این تاریخ نه ماجرای بقای یک سنت باستانی، بلکه سرگذشت اختراع و ابداع است.

مطالب این کتاب در دو بخش ارائه شده است:

بخش نخست: فرهنگ مقامی

بخش دوم: فرهنگ دستگاهی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

توطئه برای جدایی بحرین از ایران

توطئه برای جدایی بحرین از ایران

حمید غروی

کتاب حاضر تحلیلی است حقوقی و تاریخی بر اساس اسناد سری و محرمانۀ وزارت خارجۀ انگلستان که چگونه آن دول

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه

تاریخ و فرهنگ باستانی ایرانیان و شاهنامه فردوسی

تاریخ و فرهنگ باستانی ایرانیان و شاهنامه فردوسی

آصف خلدانی

این کتاب با هدف بازخوانی و بازنگری جنبۀ تاریخی شاهنامه و گشودن معانی برخی رمزها، به روشن ساختن تاریخ