۲۹
۲۲
۱۴۰۳/۴/۹
از هری رود تا زاینده رود؛ سفرنامۀ ایران

از هری رود تا زاینده رود؛ سفرنامۀ ایران

پدیدآور: داوود عرفان ناشر: انتشارات عرفانتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 0-01-9305-622-978

خلاصه

کتاب پیش رو از نوع سفرنامۀ واقعی است. نویسنده معتقد است که هرات به لحاظ تأثیرگذاری بر شهرهای مهم خراسان بزرگ، حق مادری دارد. از این رو مسأله را در سفر به شهرهای مهم ایران امروز می شکافد و در گسترۀ معماری و نگارگری و خوش نویسی و دیگر هنرها و صنایع مستظرفه، با بیان نمونه های زنده ،به خوی تشریح می کند.

معرفی کتاب

سفرنامه چنان که از نامش پیدا است، نامه ای است که به گزارش سفر می پردازد؛ سفری که نویسنده در قالب آن، دید و بازدیدهای خود را از شهرها و سرزمین هایی که از آن دیدن کرده، گزارش می دهد. این نوع گزارش حاوی معلوماتی هیجان انگیز و آموزنده است که گاه در عالم واقع اتفاق می افتد و گاه در عالم خیال رخ می نماید؛ گاه منظوم است و گاه منثور. اهمیت سفرنامه های واقعی در آن است که نویسنده، آن چه را فراچشم دیده، به نگارش در می آورد؛ از این رو نوع نوشته گاهی حاوی اطلاعاتی است که آن را در دیگر انواع نوشته، نمی توان یافت. سفرنامه نویس در این نوع سفرنامه ها از شهرهایی که دیده و مردم آن، و اوضاع و احوال اجتماعی و سیاسی و اقتصادی سخن می گوید. مکان های تاریخی را توصیف و شخصیت های مشهور را بیش تر یا از زاویه های دیگری معرفی می کند، و در ضمن آن، دیدگاه ها و تحلیل های خود را به مخاطب انتقال می دهد و مخاطب با توجه به جذابیت این نوع روایت، آن را چونان داستانی شیرین پی می گیرد و در پایان سفر با فراوانی از معلومات ارزنده و مفید و گاه هیجان انگیز، از آن چه به دست آورده خوش حال و شادمان است.

کتاب پیش رو از نوع سفرنامه های واقعی است؛ اما گاهی در مواردی خاص که نویسنده تحت تأثیر فضاها قرار می گیرد، نبش تاریخ می کند و وقایع گذشته را با حال، چنان به زیبایی می آمیزد و بیان می کند که مخاطب، خود را در گذشته های با ارزش تاریخی می یابد و از چنان لحظه ها و صحنه ها هم فراوان لذت می برد و هم بسیار می آموزد. نویسنده در ایجاد فضاهای هیجان انگیز و پیوند دادن مسائل ارزشمند گذشته، با آن چه فرادید دارد، ماهرانه برخورد می کند و آن چه را مدعی است با ذکر نمونه و مثال به زیبایی فراچشم مخاطب به نمایش می گذارد. او معتقد است که هرات به لحاظ تأثیرگذاری بر شهرهای مهم خراسان بزرگ، حق مادری دارد. از این رو مسأله را در سفر به شهرهای مهم ایران امروز می شکافد و در گسترۀ معماری و نگارگری و خوش نویسی و دیگر هنرها و صنایع مستظرفه، با بیان نمونه های زنده، به خوبی تشریح می کند.  

هرات نام بلندی در تاریخ فرهنگ، هنر ،ادب، عرفان و سیاست شرق اسلامی است. این شهر یکی از قطب های ایران شرقی و پایتخت خراسان بزرگ به شمار می رفته است. تاریخ اسطوره ای و واقعی این شهر با شمشیر و قلم و قدرت و اندیشه و هنر گره خورده و هویت آن را معنا بخشیده است. 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

منابع مشابه

افغانستان در گذر زمان (جلد چهارم): از ورود سلطان احمدخان به هرات تا سلطنت ظاهرشاه

افغانستان در گذر زمان (جلد چهارم): از ورود سلطان احمدخان به هرات تا سلطنت ظاهرشاه

سیدمحمدعلی جاوید

نوشتار حاضر چهارمین مجلد از مجموعه کتب «افغانستان در گذر زمان» است که مقرر گردیده در ده جلد منتشر شو

شبهات حول الخروج و الثورات 2 ج

شبهات حول الخروج و الثورات 2 ج

ابوعبدالرحمن محمود بن عبدالحمید الخولی

این کتاب حاوی نگاهی بخشی از سلفیه مصر است که شورش بر حاکم را نامشروع می دانند. نویسنده به 57 مورد شب