۳۹
۱۹
۱۴۰۳/۳/۲۵
نقش سیاسی، نظامی و فکری انصار در عصر خلفای راشدین

نقش سیاسی، نظامی و فکری انصار در عصر خلفای راشدین

پدیدآور: حامد محمد الخلیفه ناشر: نشر نگاه معاصرتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: مترجمانمکان چاپ: تهران تیراژ: ۵۵۰ نسخهشابک: 0-207-290-622-978تعداد صفحات: ۴۸۴ ص

خلاصه

موضوع این پژوهش، پیرامون نقش سیاسی، نظامی و فکری انصار در دوران خلفای راشیدن است.

معرفی کتاب

موضوع این پژوهش، پیرامون نقش سیاسی، نظامی و فکری انصار در دوران خلفای راشیدن است؛ چرا که انصار، ساکنان مدینه بودند که در کمال ایمان، اطاعت و فرمانبرداری، با پیامبر خدا بیعت کردند تا یاری گر اسلام و حامی آنها باشند و بر خویشتن دوستی، صبر پیشه کردند و رسول خدا (ص) و مهاجرین را پناه دادند و با خون و مال خویش، یار و غم خوار آنان شدند. خداوند متعال در قران کریم لب به ستایش این گروه گشوده و پیامبر اکرم (ص) نیز در احادیث فراوانی، ایشان را تحمید و تمجید نمودند. محبت به آنان را بخشی از ایمان، و کینه ورزیدن به آنان را بخشی از نفاق دانسته و پیوسته امّت اسلام تمامی معانی ستایش و ارج و تقدیر را برای این عده از مسلمانان بر  دوش می کشد؛ چرا که در یاری کردن اسلام و گام برداشتن در شکل گیری دولت اسلامی در عصر خلفای راشدین، مواضع شایان توجهی داشتند. لذا با توجه به اهمیت این مواضع وعدم وجود یک پژوهش علمی که بروزدهندۀ این دیدگاه ها باشد، نویسنده نگارش این کتاب را برگزیده است.

مطالب این نوشتار در چهار فصل دسته بندی شده است:  

فصل اول: انصار و رسول خدا (ص)؛ این فصل به مسائلی همچون وضعیت مدینه به هنگام هجرت پیامبر (ص)، جهاد انصار در عصر حضرت و موضع گیری هایشان در قبال یهودیان و منافقین مدینه در همان دوران و جایگاه انصار در پیشگاه رسول خدا (ص) پرداخته است.

فصل دوم: نقش سیاسی انصار در زمان خلفای راشدین؛ این فصل شامل مباحث نقش سیاسی انصار در زمان خلافت ابوبکر، عمر بن خطاب، عثمان و حضرت علی (ع) است.

فصل سوم: تأثیر انصار در رفع ارتداد و نقش آنها در فتوحات عصر خلفای راشدین؛ در این فصل نقش انصار در نابود کردن اهل رده، همکاری ایشان در شام، مصر، عراق و مناطق شرقی و همچنین همراهی در جنگ ها در زمان خلافت علی بن ابی طالب (ع) مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل چهارم: نقش انصار در حرکت فکری در عصر خلفای راشدین؛ در این فصل به مباحثی چون نقش انصار در جمع آوری قرآن کریم، حدیث شریف نبوی و فقه پرداخته شده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه

سیره نبوی در دولت اسلامی داعش

سیره نبوی در دولت اسلامی داعش

فاطمه متوسلی

نظر به ناآرامی‌ها و آشوب متاثر از حوادث سال‌های اخیر به ویژه در منطقه خاورمیانه، پژوهشگران بسیای در