۳۰۹
۱۳۶
۱۴۰۲/۱۲/۲۷
ابن ابی الحدید و فهم نهج البلاغه

ابن ابی الحدید و فهم نهج البلاغه

پدیدآور: محسن رفعت ناشر: مؤسسه بوستان کتابتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: قمتیراژ: ۱۵۰نسخه

خلاصه

کتاب پیش رو تلاشی است برای فهم روش تفسیری ابن ابی الحدید و می کوشد روش تعامل او با حدیث و روایت را دریابد و منابع او را برای تفسیر این گوهر مکتوب، اعتبارسنجی کند و لغزش های احتمالی شارح را بر اساس رجوع به منابع توضیح دهد.

معرفی کتاب

نهج البلاغه در زمرۀ کتاب های حدیثی به شمار می رود، ولی با ساختاری ویژه و درون مایه و برون مایه ای متفاوت. این کتاب عظیم مجموعه ای از کلام علوی است؛ کلامی در اوج بلاغت و متنی ادبی در ستیغ فصاحت، که جلوه های بلاغت در آن موج می زند و نمودهای فصاحت در آن حیرت آور است و محتوای آن ، فراتر از کلام بشر و فرودتر از کلام خالق است.  

ابن ابی الحدید، ادیب و شاعر، از آن دست افرادی است که با التفات به دریای معانی و مفاهیم نهج البلاغه در برابر آن سر تعظیم فرود آورده، آنگاه در قامت بزرگ ترین و مشهورترین شارح این کتاب ارزشمند و ماندگار، مجذوب کلام امیر بیان شده و کتاب ارزشمند شرح نهج البلاغه را نگاشته است. روش فهم سخن امام علی علیه السلام توسط ابن ابی الحدید معتزلی در نوع خود و با توجه به زمانی که وی در آن می زیسته، قابل توجه است. کتاب پیش رو تلاشی است برای فهم روش تفسیری ابن ابی الحدید و می کوشد روش تعامل او با حدیث و روایت را دریابد و منابع او را برای تفسیر این گوهر مکتوب، اعتبارسنجی کند و لغزش های احتمالی شارح را بر اساس رجوع به منابع توضیح دهد. کتاب حاضر حاوی پنج بخش است:

بخش اول: کلیات، ابن ابی الحدید و شرح نهج البلاغه؛ در این بخش مباحثی چون گردآورنده های نهج البلاغه، شرح های نهج البلاغه، مروری بر زندگانی ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغۀ وی، ممیزات و ویژگی های منحصر به فرد شرح نهج البلاغۀ او نسبت به دیگر شرح ها و در پایان فقه الحدیث ارائه شده است.  

بخش دوم: روش فقه الحدیثی ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه. عناصر مهم به کار گرفته شده در شرح کلام امام (ع) و استخراج روش های شارح برای شرح کلام امام (ع)، از مطالب مطرح شده در این بخش است.

بخش سوم: در این بخش منابع ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه که شامل منابع روایی، حدیثی، تاریخی، لغوی، فلسفی، کلامی، عرفانی و دیگر منابع متفرقه است، مورد شناسایی قرار گرفته است.

بخش چهارم: اصول نقد حدیث در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید. این بخش شامل رویکرد نقدی و نقدگرایی ابن ابی الحدید، اجتهاد محوری شارح در برخورد با روایات، روش ها و ملاک های نقد حدیث از دیدگاه ابن ابی الحدید، موضع شارح در مورد روایات مختلف و تعامل وی با آن ها و نقد ابن ابی الحدید به شارحان پیش از خود می باشد.

بخش پنجم: آسیب شناسی فقه الحدیثی ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه. مطالب این فصل شامل: نقادی شارحان نهج البلاغه به ابن ابی الحدید، ارزیابی نقدها و دفاع از ابن ابی الحدید و نقد نویسنده به ابن ابی الحدید می باشد.  

 

 

 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه بیشتر ...

شناخت نامه ابوجعفر النقیب: زندگان، آرا و اندیشه ها

شناخت نامه ابوجعفر النقیب: زندگان، آرا و اندیشه ها

مصطفی جواد

«ابوجعفر یحیی بن زید علوی» مشهور به نقیب البصره یا ابوجعفرالنقیب، از عالمان و دانشورانی است که ابن ا

شیوه حکمرانی امام علی علیه السلام

شیوه حکمرانی امام علی علیه السلام

علی کریمی

این کتاب، به شیوه‌ای علمی با رویکرد تاریخی و استفاده گسترده از منابع اولیه تاریخ اسلام، نهج البلاغه