۲۲۵۷ کتاب - ۹۱۷ مقاله

کتاب ها

عنوانفصلنامه علمی ـ پژوهشی تاریخ اسلام/ شماره 54

نویسندهنویسندگان

ناشردانشگاه باقر العلوم (ع)

تاریخ چاپ۱۳۹۲

مکان چاپقم

عنوانالامام الحسن علیه السلام فی مواجهة الانشقاق الاموی

نویسندهالسید سامی البدری

ناشردار الفقه للطباعة و النشر

تاریخ چاپ۱۴۳۴ ق

مکان چاپقم

عنوانچشم اندازهایی از جاده ابریشم دریایی: از خلیج فارس تا دریای چین شرقی

نویسندهنویسندگان

ناشرپژوهشکده تاریخ اسلام

تاریخ چاپ۱۳۹۲

مکان چاپتهران

عنوانرویارویی شرق و غرب در عصر روشنگری (فرانسه و امپراتوری عثمانی در سده هجدهم)

نویسندهفاطمه موگ گوچک

ناشربنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی

تاریخ چاپ۱۳۹۲

مکان چاپمشهد

عنواننقد نسخه شناخت در شماره جدید مجله آیینه پژوهش

نویسندهنویسندگان

ناشردفتر تبلیغات اسلامی

تاریخ چاپ۱۳۹۲

عنوانیاران امام به روایت اسناد ساواک 49 - آیت الله کفعمی خراسانی

نویسندهمرکز بررسی اسناد تاریخی

ناشرمرکز بررسی اسناد تاریخی

تاریخ چاپ۱۳۹۲

مکان چاپتهران

عنوانابوشامة مؤرخ دمشق فی عصر الایوبیین 599 - 665 هـ دراسة تحلیلیة فی سیرته و آثاره التاریخیة

نویسندهابراهیم الزبیق

ناشرمؤسسة الرسالة - الدار العامرة

تاریخ چاپ۲۰۱۰ م

مکان چاپبیروت

عنواندانشنامه حج و حرمین شریفین/ 5 جلد

نویسندهنویسندگان

ناشرموسسه فرهنگی هنری مشعر

تاریخ چاپ۱۳۹۲

مکان چاپقم

عنوانتذکر الانقلاب

نویسندهملا فیض محمد کاتب هزاره

ناشربنگاه انتشارات کاوه

تاریخ چاپ۲۰۱۳ م

مکان چاپکلن آلمان

عنوانمجله آینه پژوهش/ شماره 142

نویسندهنویسندگان

ناشردفتر تبلیغات اسلامی

تاریخ چاپ۱۳۹۲

مکان چاپقم

عنوانحج گزاری مسلمانان روسیه

نویسندهاسرا دوغان

عنوانتاریخ الکاظمیة/ 4 جلد

نویسندهمحمد امین الاسدی

ناشرالوراق للنشر

تاریخ چاپ۲۰۱۳ م

مکان چاپبیروت

عنوانمجله الکوفه

عنوانعلی(ع) پیشوای پرهیزکاران در نگاه ابن عبدالبر،ترجمه و شرح مدخل امام علی(ع)در کتاب الاستیعاب

نویسندهناهید طیبی

ناشرجامعه الزهرا

تاریخ چاپ۱۳۹۲

مکان چاپقم

عنوانرجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک 26 - مسعودی‌ها

ناشرمرکز بررسی اسناد تاریخی

تاریخ چاپ۱۳۹۲

مکان چاپتهران

عنوانچهارده سفرنامه حج قاجاری دیگر / به کوشش رسول جعفریان

نویسندهمولفان

ناشرنشر علم

تاریخ چاپ۱۳۹۲

مکان چاپتهران

مقالات

خلاصه

مقالي است کوتاه که به عنوان سخنراني در کنگره بزرگداشت آيت الله اصفهاني در اصفهان ارائه شد

خلاصه

کاروانسراي والده خان مرکز تجاري و فرهنگي ايرانيان مقيم استانبول در قرن هيجدهم تا نيمه نخست قرن بيستم است.

خلاصه

متن حاضر شرح حال مرد خودساخته است که سالها در تهران و اصفهان تحصيل کرد و براي 25 سال در دانشگاه بزرگ عثمانيه در حيدرآباد هند تدريس داشت.

خلاصه

يادداشتي از اواخر قرن دهم

خلاصه

اين هفته نامه از سال 1314 ش تا سال 1354 منتشر گرديد.

خلاصه

نهایت آن كه دیگر آن منازعات خونین از میان رخت بر بسته است و پیروان سنت پیغمبر! دست از آتش زدن و به خاك و خون كشیدن شیعیان بی‌گناه و آن وحشی‌گری‌های ده و چند سال پیش در «منامه» برداشته‌اند.

خلاصه

بعد از نماز قدری قرآن خوانده و پای درس یکی از خطبای مسجد النبی (ص) که شیخ پیر و کوری بود نشستم.

خلاصه

روزها به روضه خواندن و شبها به مرثیه و ذکر گفتن و ماتم داشتن مأمور ساختی، چنانچه از دیدن آن وضع در منقل سینه مؤمنان حرقت و سوز مالاکلام پیدا شدی و مجمر دل شیعیان از یاد واقعه کربلا چون دل مجمر در اشتعال آمدی

خلاصه

گفتی که خواهمت داد کام از دهان شیرینچون هیچ نیست پیدا، باری، زبان شیرین

خلاصه

مطلب ذیل سخنرانی کوتاه آقای الگار در روز 20 خرداد 88 در مراسمی است که به احترام ایشان برگزار شد.

خلاصه

اين کتاب به تازگي توسط نشر علم روانه بازار شده است. در اينجا مقدمه مفصلي که در باره آن نوشته شده مي خوانيد.

خلاصه

داستان بلندی كه در باره تداوی به مسكر، در پایان ترجمة محقق سبزاروی در جلد چهارم كتاب ریاض الجنه، ش 677، ص 351- 352 دیده می‌شود – حاشا و كلا – ربطی به محقق سبزواری ندارد.

خلاصه

شیخ بهایی یک عالم جهان دیده بود، کسی که بسیاری از کشورهای عربی را گشته و با جهان اسلام آشنا بود.

خلاصه

مقاله بلندی که در پی می آید شرحی است که استاد شفیعی کدکنی در باره استادش ادیب خراسانی (ادیب دوم) نوشته و در سه بخش در روزنامه اطلاعات چاپ شده است.

خلاصه

انقلابی در مردم مشاهده می شود. عرب ها شادی می کنند به یکدیگر بشارت می دهند: قتل العجمی، قتل العجمی می گویند. وقتی به ایرانی ها بر می خوردند دست بر گلو می گذارند و می گویند: کل عجمی یذبح.

خلاصه

انتشار کتابی مستقل از حاکم نیشابوری عالم برجسته قرن چهارم - پنجم هجری در فضائل فاطمه زهرا (ص) یکی از شگفتی های نشر در سال گذشته است، چیزی شبیه به یافت شدن کتاب شمس الدین ذهبی در باره حدیث غدیر.

خلاصه

اینها نمک آش مبارزه است. من راهی می روم که پدر و برادرم رفته اند و این ناراحتی ها برایمان تأثیری ندارد.

خلاصه

چندي پيش نقدي از آقاي طارمي بر کتاب مکتب در فرايند تکامل به صورت اينترنتي انتشار يافت. آقاي مدرسي پاسخي بر آن نوشتند که در همين سايت گذاشتم. اکنون آقاي طارمي جوابيه اي بر آن پاسخ نوشته اند که تقديم مي شود.

خلاصه

لهذا ارکان دولت قاهره را مأمور ساختند که با اساطین دعایم شرع انور یعنی میرزا رفیعای نائینی و ملامحمد باقر خراسانی و آقا حسین خوانساری در کشیک خانه در دولتخانه همایون اجلاس نموده تشخیص گفت و شنید طرفین نموده معروض دارند.

خلاصه

داستان مشهوری را از فرانسیس بیکن نقل می کنند و بر آنند که این ماجرا تحول عمیقی در فلسفه علم در غرب پدید آورد.

خلاصه

تا آن که خاقان اعظم عبدالله خان اوزبک بر سر اهل خراسان تاخت و آن اقليم را به يد تصرّف خود درآورد و طايفه شيعه که در آن ديار غلبه و شيوع پيدا کرده بودند، بعضي به قتل رسيدند و بعضي ديگر جلاي وطن شده به هند آمدند

خلاصه

من به نوبه خودم معتقدم که انقلاب دو اصل را باید رعایت کند: نخست حفظ اصول و ارزشهایی که وعده تحقق آنها را داده است. دوم: داشتن انعطاف برای باز تعریف و انطباق اصول و ارزشها يعني اصل اجتهاد.

خلاصه

مژده كه ايام غم آمد به سر مهر نشاط از افق آمد به درآتش دل، ساكن و خاموش شدمحنت ايام، فراموش شد

خلاصه

مجالس مؤمنین اولین کتابی است که به طور رسمی در باره تاریخ شیعه آن هم در اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم نوشته شده است. شروع نگارش این کتاب سال 982 بوده است

خلاصه

آنچه در ذیل خواهد آمد ابتدا نقد دوست عزیز جناب آقای مهندس طارمی بر کتاب مکتب در فرایند تکامل و سپس پاسخی است که دوست ارجمند جناب استاد آقای دکتر حسین مدرسی طباطبائی نوشته‌اند.

خلاصه

اشپولر مي‌نويسد: تقريبا تمام ايرانيان‌، بدون اعمال زور و فشار خارجي معتنابهي از طرف فاتحان‌، در مدت قرون ‌اندكي به اسلام گرويدند.

خلاصه

اشعار رثائي كه در باره حضرت اباعبدالله الحسين (ع) سروده است، با روح لطيف خويش چنان به اوج رسانده است كه هر اهل ادب و بينش را مست و حيران مي‌نمايد و به تحقيق اشعار او خاطره دعبل خزاعي و فرزدق‌ها را در ذهن انسان زنده مي‌نمايد

خلاصه

تاریخ همانند فقه و هر رشته علمی دیگر یک روش اجتهادی دارد. شما باید میان روایات مختلف با روش علمی _ اجتهادی یک روایت را که نزدیک تر به واقع می دانید، برگزینید.

خلاصه

نویسنده در تحلیل قیام امام حسین (ع) در مقایسه با صلح امام حسن (ع) ، تلاش می کند براساس متون تاریخی معمول، یک تفسیر و تحلیل معقول تاریخی ارائه دهد.

خلاصه

تصور پورپیرار بر آن است که مشتی از شعوبیه این کتاب را نوشته و بر دوش شخص موهومی به نام ابن ندیم گذاشته اند.